DEVELOPING LEARNING DESIGNS TO IMPROVE CREATIVE THINKING ABILITY IN THE EVENT OF THE UPCOMING INDUSTRIAL ERA 4.0

Authors

  • Ilham Rais Arvianto STMIK AKAKOM Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.36277/defermat.v2i2.52

Keywords:

creative thinking, learning materials, industry 4.0

Abstract

This research aims to develop high quality learning materials (RPS and RPP) in the event of the upcoming industrial era 4.0, from validity, practicality, and effectivity aspects to improve creative thinking ability. This development research consisted of 10 steps, i.e.: (1) research on previous research findings, (2) literary study, (3) designing and developing research instruments, (4) designing and developing products, (5) internal testing of the design, (6) design revision, (7) building research products, (8) limited testings, (9) product revision, and (10) public testings. This research was performed in STMIK Akakom Yogyakarta. The product of this research was regarded as of high quality if the criteria of validity, practicality, and effectivity are met. The data was collected using questionnaire (validity and practicality) and testing (effectivity). The result shows that in the event of the upcoming industrial era 4.0, the learning materials (RPS and RPP) are of hogh quality from validity, practicality, and effectivity aspects so as to be used to improve 31,7% creative thinking ability.

References

Amir, M. F., & Wardana, M. D. K. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives, 2(1), 117–128.
Ariyanto, L. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Berjangkar (Anchored Instruction) Materi Luas Kubus dan Balok Kelas VIII. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26877/aks.v2i2/Septembe.39
Astuti, M. S. Y. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik dalam Upaya Meningkatkan Prestais Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Rendang. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Ganesha, 7(2), 1–18.
Firdaus, As’ari, A. R., & Qohar, A. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Melalui Pembelajaran Open Ended pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(2), 227–236.
Ghiffar, M. A. N., Nurisma, E., Kurniasih, C., & Bhakti, C. P. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Blended Learning Dalam Meningkatkan Critical Thinking Skills Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. In Seminar Nasional Pendidikan (pp. 85–94). STKIP Andi Matappa Pangkep.
Hidayat, W. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa SMA Melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write (TTW). In Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA (pp. M1–M10). Yogyakarta: FMIPA UNY.
Prasetyo, H., & Sutopo, W. (2017). Perkembangan Keilmuan Teknik Industri Menuju Era Industri 4.0. In Seminar dan Konferensi Nasional IDEC 2017 (pp. 488–496). Surakarta.
Prasetyo, H., & Sutopo, W. (2018). Industri 4.0: Telaah Klasifikasi Aspek dan Arah Perkembangan Riset. J@ti Undip: Jurnal Teknik Industri, 13(1), 17–26.
Rusiyanti, R. H. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Konstruktivisme untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Matemtatika, 5(2), 185–204.
Soeyono, Y. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Matematika dengan Pendekatan Openended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMA. Pythagoras, 9(2), 205–218.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/R & D). Bandung: Alfabeta.
Susanto, E., & Retnawati, H. (2016). Perangkat Pembelajaran Matematika Bercirikan PBL untuk Mengembangkan HOTS Siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 189–197. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i2.10631
Syahbana, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbabasis Kontekstual untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Edumatica, 2(2), 17–26.
Tati, Zulkardi, & Hartono, Y. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kontekstual Pokok Bahasan Turunan di Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. Jurnal Pendidikan Matemtatika, 3(1), 75–89.

Downloads

Published

2020-01-27

How to Cite

Arvianto, I. R. (2020). DEVELOPING LEARNING DESIGNS TO IMPROVE CREATIVE THINKING ABILITY IN THE EVENT OF THE UPCOMING INDUSTRIAL ERA 4.0. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 93–102. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i2.52

Issue

Section

Articles