MODEL PEMBELAJARAN SPADE: SOLUSI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR (TINJAUAN SISTEMATIS)
Keywords:
Learning Difficulties Mathematics, SPADE, elementary schoolAbstract
The results of the Programme for international Students Assessment (PISA) in 2018 in the mathematics ability category of Indonesia ranked 73rd out of a total of 79 PISA participating countries. This arises because of the many learning obstacles or math learning problems faced by students. The purpose of this study was to decrypt spade learning model as a solution of the difficulty of learning geometry material in elementary school subjects. Spade learning model is a learning model based on traditional games. This study uses systematic review method by retrieving data on Google Scholar data base downloaded from June 20, 2021 to July 3, 2021. Obtained 57 appropriate articles, after selection that corresponds to the category of inclusion, the remaining 19 which then become research data to be studied. The end result of this study is that SPADE learning model is considered to be able to be a solution to math problems in elementary schools.
References
Agustin, P. S., & L, E. N. (2020). Desain Didaktis Keliling Persegi Panjang Berbasis Model Pembelajaran SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 7(2), 33–41.
Amilia, N. (2017). KESULITAN SISWA PADA PEMBELAJARAN GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR NEGERI MULYOAGUNG 3 DAU, MALANG. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2.
Fajari, U. N. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Bangun Datar dan Bangun Ruang. Jurnal Kiprah, 8(2), 113–122. https://doi.org/10.31629/kiprah.v8i2.2071
Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri Di Sekolah Dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 27–35. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.20726
Maskar, S., & Anderha, R. R. (2019). Pembelajaran transformasi geometri dengan pendekatan motif kain tapis lampung. MATHEMA Journal Pendidikan Matematika, 1(1), 40–47.
Maulieda Amalya, Y., Nur’aeni L, E., & Nugraha, A. (2020). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Desain Didaktis Keliling Persegi melalui Model Pembelajaran SPADE. 7(2), 54–65.
Mujayanah, S., Saputro, B. A., & Budiman, M. A. (2013). BANGUN GEOMETRI SISWA KELAS III SD NEGERI MANYARAN 02 SEMARANG. 16(2), 73–87.
Nur’aeni L, E., Muharram, M. R. W., Pranata, O. H., & Apriani, I. F. (2020). SPADE : Model Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 4(2), 204–211.
Nurfadilah, S. S., L, E. N., & Nur, L. (2020). Desain Didaktis Model Pembelajaran Luas Daerah Jajar Genjang Berbasis SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 7(4), 154–166.
Nurhalimah, S., L, E. N., & Nugraha, A. (2020). Desain Didaktis Sifat-sifat Persegi Panjang Berbasis Model Pembelajaran SPADE untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 235–245.
Nurilfatihah, S., L, E. N., & Nur, L. (2021). Desain Didaktis Keliling Belah Ketupat melalui Model Pembelajaran SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 123–134.
Permadi, A., L, E. N., & Nur, L. (2020). Pelestarian Permainan Tradisional melalui Model Pembelajaran SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 83–90.
Rafli, M. F., Lubis, E. L. S., Aldina, C. D., & Anggraeni, I. (2020). Analisis Kesalahan Jawaban Siswa Pada Permasalahan Geometri Di Sekolah Dasar. Sintaksis, Pendidikan Guru SD, IPA, IPS, Dan Bahasa Inggris, 2(1), 20–28.
Rahayu, E. (2021). PROBLEMA KESULITAN SISWA SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN GEOMETRI. At-Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 46–54.
Rahmadita, V., & Nur, E. (2021). Desain Didaktis Luas Daerah Persegi Berbasis Model Pembelajaran SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 148–155.
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.317
Siddaway, A. P., Wood, A. M., & Hedges, L. V. (2019). How to Do a Systematic Review: A Best Practice Guide for Conducting and Reporting Narrative Reviews, Meta-Analyses, and Meta-Syntheses. Annual Review of Psychology, 70, 747–770. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102803
Siswanto, S. (2012). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintesis Hasil-Hasil Penelitian (Sebuah Pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4).https://doi.org/10.22435/bpsk.v13i4
Suryati, A. Y., & L, E. N. (2020). Desain Didaktis Konsep Keliling Lingkaran Berbasis Model Pembelajaran SPADE. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 7(2), 66–76.
Tastbita, Z., Nur, E., & Nugraha, A. (2020). Analisis Hambatan Pembelajaran (Learning Obstacle) Siswa Pada Materi Luas Daerah Persegi Panjang. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 138–147.
Utami, D., Nur’aeni, E., & Nugraha, A. (2020). Desain Didaktis Luas Daerah Segi Empat Sembarang Berbasis Model Pembelajaran SPADE. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 11–18. https://doi.org/10.17509/ebj.v2i1.26427
Wardhani, I. S. (2020). Geometri dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah (Suatu Penelitian Meta Analisis). Prosiding Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami, 3(1), 124–129.