KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR

(Studi tentang Mahasiswa Pendidikan Matematika di Universitas Balikpapan)

Authors

  • Besse Intan Permatasari Universitas Balikpapan

DOI:

https://doi.org/10.36277/defermat.v1i1.15

Keywords:

Creativity, Learning Outcome

Abstract

This study aims to determine whether there is an influence of creativity on mathematics learning outcomes of students of Mathematics Education in University of Balikpapan Study Program on Linear Algebra Courses. The approach used is a quantitative approach with ex post facto research type. The population of this research is all students of Mathematics Education Study Program Linear Algebra Course in the School Year 2017/2018, which are 49 students. Samples were chosen randomly are 25 students. The results showed that there is a positive and significant effect on student learning outcomes in Linear Algebra Subject

References

Buku
Adam, S. (2004). Using Learnig Outcomes: A consideration of the nature, role, application and implications for European education of employing learning outcomes’ at the local, national and international levels. Edinburgh. Scotland. : Heriot-Watt University.
Rachmawati, Y., & Euis, K. (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Prenada Media Grup.
Slameto. (2010). Belajar dan Foktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. (1989). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido .
Sugiyono. (2015). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran d Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Grup.

Jurnal
Kesumawati, N. (2014). KREATIVITAS BERPIKIR MATEMATIS DALAM PEMBELAJARAN BERKARAKTER. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1-10.
Listiani, N. M. (2017). Pengaruh Kreativitas dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Produktif Pemasaran pada Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 264-276.
Mulyani, E. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran dengan Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Matematis Peserta Didik SMK Bina Putra Nusantara Jurusan Farmasi. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 25-29.
Nasaruddin. (2013). Karakterisik dan Ruang Lingkup Pembelajaran Matematika di Sekolah. al-Khwarizmi, 63 - 76.
Nidawati. (2013). Belajar dalam Perspektif Psikologi dan Agama. Jurnal Pionir, 13-28.
Noer, S. H. (2011). KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS DAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS MASALAH OPEN-ENDED. Jurnal Pendidikan Matematika, 104-111.
Purwanto, A. (2014). PENGARUH KREATIVITAS SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI SUB AKUNTANSI SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 1 KAMPAK TRENGGALEK. Jurnal Pendidikan Profesional.
Siswanto, B. T. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 111-120.
Syarifuddin, A. (2011). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Ta'dib, 113-136.
Tirtiana, C. P. (2013). Pengaruh Kreativitas Belajar, Penggunaan Media Pembelajaran Power Point dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Pada Siswa Kelas X Akutansi SMK Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2012/2013 (Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Economic Education Analysis Journal, 15-23.
Wilda, Salwah, & Shindy, E. (2016). Pengaruh Kreativitas dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Pedagogy, 134-144.

Artikel online (internet)
Ayllón, M. F., Gómez, I. A., & Ballesta-Claver, J. (2016). Mathematical thinking and creativity through mathematical problem posing and solving. Propósitos y Representaciones, 169-218. [online] : tersedia https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1126306.pdf
Ghasemi, F., Rastegar, A., Jahromi, R. G., & Marvdahsti, R. R. (2011). The relationship between creativity and achievement motivation with high school students’ entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1291 – 1296. [online] : tersedia https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811020751
Mahmudi, A. (2008). Pemecahan Masalah dan Berpikir Kreatif. Yogyakarta: UNY: JURUSAN PENDIDIKAN MATEMATIKA. [online] : tersedia http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Ali%20Mahmudi,%20S.Pd,%20M.Pd,%20Dr./Makalah%2001%20KNM%20UNSRI%202008%20_Pemecahan%20Masalah%20&%20Berpikir%20Kreatif.pdf
Nadjafikhaha, M., & Yaftian, N. (2012). The frontage of Creativity and Mathematical Creativity. Procedia - Social and Behavioral Sciences (pp. 344 – 350 ). Malaysia: Elsevier Ltd. [online] : tersedia https://pdfs.semanticscholar.org/3567/a1cbb187d411345e615d755420cddbd1d687.pdf
NCTM. (2000). Principles dan Standards for School Mathematics. Reston: Virginia: National Council of teachers of Mathematics. [online] : tersedia https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and.../PSSM_ExecutiveSummary.pdf
Smith, C., Nerantzi , C., & Middle, A. (2014). Promoting Creativity in Learning and Teaching. UK: University Campus Suffolk, Manchester Metropolitan University, Sheffield HallamUniversity. [online] : tersedia http://www.iced2014.se/proceedings/1120_Smith.pdf
Undang-undang No. 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru, [online] : tersedia http://vervalsp.data.kemdikbud.go.id/prosespembelajaran/file/Permendiknas%20No%2016%20Tahun%202007.pdf

Downloads

Published

2018-06-29

How to Cite

Permatasari, B. I. (2018). KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR: (Studi tentang Mahasiswa Pendidikan Matematika di Universitas Balikpapan). De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 46–54. https://doi.org/10.36277/defermat.v1i1.15

Issue

Section

Articles