PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CO-OP CO-OP TERHADAP PRESTASI BELAJAR KOGNITIF MATEMATIKA DITINJAU DARI KECERDASAN EMOSIONAL SISWA SMP (Eksperimen Di Kelas VIII SMP Negeri 1 Parungkuda)

Authors

  • Nurma Siti Muharom Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Keywords:

co-op co-op learning method, emotional quotient, cognitive mathematics learning achievement

Abstract

This research aims to determine the effect of the application of the co-op cop-op learning model on students' cognitive mathematics learning achievement in terms of emotional quotient in VIII class Junior High School 1 of Parungkuda. The population of this study are 298 students. The trial was given to 71 students, 35 students in the experimental class and 36 students in\ the control class. The sampling technique used in this research is simple random sampling. The instruments used in this research were subjective tests and emotional quotient questionnaires. The method of data analysis carried out in this study consisted of two methods, namely Two way Anova  with unequal cell lines and a Likert scale to process questionnaire data. The results of the study show that there are differences in student achievement using the co-op co-op learning method and students who use the direct learning method. This shows that the researcher's hypothesis is acceptable. Students with high emotional intelligence and using co-op co-op learning models have the highest marginal values.

References

Agustian, Ary Ginanjar. (2005). ESQ (Emotional Spiritual Quetient). Jakarta: Arga.
Dewi, Paramita. (2014). Hubungan Kecerdasan Emosi dan Motivasi Belajar dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Se-Kecamatan Klaten Tengah Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi Sarjana pada FIP UNY. Yogyakarta: diterbitkan.
Inarti, Susri. (2014). Pemanfaatan Media Facebook Fitur Grup dengan Strategi Kreatif –Produktif dalam Pembelajaran Menulis Cerpen (Studi Eksperimen Faktorial Bakat Bahasa Tinggi, Sedang, dan Rendah pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Cisarua Bandung Barat Tahun Ajaran 2013/2014). Skripsi Sarjana pada FKIP UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.
Irmawati, dkk. (2016). “Hubungan Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Ditinjau dari Jenis Kelamin Pada Jurusan Pendidikan Matematika UIN Alauddin Makasar”. Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 4, (2).
Kurniawan, W. dkk. (2015). “Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Co-Op Co-Op, Discovery Learning Dan Problem Based Learning Dengan Pendekatan Saintifik Siswa Kelas VIII SMP Negeri Se-Kabupaten Ngawi Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Kreativitas Belajar Matematika”. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 3, (8), 868-881.
Lestari, Fitri Catur. (2009). “Uji Bredenkamp, Hildebrand, Kubinger dan Friedman”. Jurnal Mat Stat. 9, (2), 135-142.
Lestari, K.E. dan Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Reflika Aditama.
Misbach, Ifa Hanifah. (2008). “Antara IQ, EQ dan SQ”. makalah pada Pelatihan Nasional Guru Se-Indonesia, Bandung.
Nugroho, Oky Wasrik D. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Pada Siswa Kelas V SD N Karang Duren. Skripsi Sarjana pada FIP UNY. Yogyakarta: diterbitkan.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Peneliian. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2020-12-31

How to Cite

Muharom, N. S. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CO-OP CO-OP TERHADAP PRESTASI BELAJAR KOGNITIF MATEMATIKA DITINJAU DARI KECERDASAN EMOSIONAL SISWA SMP (Eksperimen Di Kelas VIII SMP Negeri 1 Parungkuda). De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 10–15. Retrieved from http://jurnal.pmat.uniba-bpn.ac.id/index.php/DEFERMAT/article/view/47

Issue

Section

Articles