PEMANFAATAN FITUR BREAKOUT ROOM ZOOM UNTUK MENDUKUNG MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DI MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Suci Yuniarti Universitas Balikpapan
  • Tri Hariyati Nur Indah Sari Universitas Balikpapan

Keywords:

breakout room zoom, Student Facilitator and Explaining, Number Head Together

Abstract

The online learning policy during the COVID-19 pandemic presents its challenges in implementing the cooperative learning model in schools. This study describes the use of the breakout room zoom feature in the cooperative learning model, especially Student Facilitator and Explaining (SFE) and the Number Head Together (NHT) types. This research is a qualitative descriptive study. The data sources of this research are two students who carry out teaching practice in schools. Data were collected using observation and documentation. The results of data analysis show that the implementation of the SFE and NHT cooperative learning models by utilizing the breakout room feature is very good. In addition, the effectiveness of the SFE and NHT cooperative learning models by utilizing the breakout room feature is included in the very effective and effective criteria.

References

Andriani, F., Sakdiyah, S. H., & Huda, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas X-2 SMA Negeri 1 Bululawang Kabupaten Malang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen: Vol.3, 531–538. Malang, 2019: Universitas Kanjuruhan Malang

Destiyandani, E., Yunianta, T. N. H., & Mampouw, H. L. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Number Heads Together (NHT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 2 Tuntang Pada Materi Segitiga. Satya Widya. 32(2), 65–78.

Fiteriani, I., & Suarni. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif dan Implikasinya pada Pemahaman Belajar SAINS di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 Wates Liwa Lampung Barat). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar. 3(2), 1–22.

Helmi, S.A., Mohd-Yusof, K., & Zakaria, Z.Y. (2020). Guideline to an Effective Implementation of Student-Centered Learning in Engineering Education: Informal Cooperative Learning (ICL), ASEAN Journal of Engineering Education. 4(2), 55–61.

Jaelani, A. (2015). Pembelajaran Kooperatif, sebagai Salah Satu Model Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyya (Mi). Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI. 2(1), 1–16.

Jan, C., Utami, C., & Prihatiningtyas, N. C. (2020). Penerapan Model Pembelajaran (PBI) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Kesebangunan. Journal of Educational Review and Research. 3(1), 31–38.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika (2nd ed.; A. Anna, Ed.). Bandung: PT. Refika Aditama.

Sari, R.Y., Saputra, H.J. & Azizah, M. (2019). Penerapan Model Number Head Together Berbantu Dakonmatika pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 3(1), 51–56.

Sari, S. A., Nasution, E. Y. P., & Laswadi, L. (2020). Penerapan Model Student Facilitator and Explaining (SFE) dengan Media Poster untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains. 8(01), 105–118.

Setiyowati, L. & Inah, N.E. (2020) Penerapan Model Number Head Together (NHT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. Diniyah Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1), 23–30.

Tahir, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining (SFE) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education. 2(1), 41–48.

Yenni, R. F. (2016). Penggunaan Metode Numbered Head Together (NHT) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika. 9(2), 33–42.

Yuliana, R. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika. 6(1), 60–67.

Zahara, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining (SFE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Logaritma Kelas X, SMA Negeri 1 Kaway XVI. MAJU. 5(2), 109–118

Zoom. (16 Maret 2021). Enabling breakout rooms. ttps://support.zoom.us/hc/en-us/articles/206476093-Enabling-breakout-rooms?

Zoom. (2 April 2021). 5 ways zoom rooms improve hybrid classroom. https://blog.zoom.us/zoom-rooms-improve-hybrid-classrooms/

Downloads

Published

2021-06-30 — Updated on 2022-01-05

Versions

How to Cite

Yuniarti, S., & Sari, T. H. N. I. (2022). PEMANFAATAN FITUR BREAKOUT ROOM ZOOM UNTUK MENDUKUNG MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DI MASA PANDEMI COVID-19. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 66–73. Retrieved from http://jurnal.pmat.uniba-bpn.ac.id/index.php/DEFERMAT/article/view/185 (Original work published June 30, 2021)

Issue

Section

Articles